Top Creation Nieuws overzicht

Nieuws uit de wereld van Sophie

Grafische omkadering voor de show van Geronimo Stilton

'Fantasia - de giga grote muisical' van Geronimo Stilton in wereldpremière.

Terwijl de première nadert, worden ook de laatste grafische details op punt gezet. Via de affiches, folders (met en zonder geur), postkaarten en displays liet Geronimo Stilton, met een beetje help van ons, weten dat hij grootse plannen had. Ondertussen zijn de programmaboekjes klaar, de cd-boekjes ontworpen, is de tent aangekleed en worden de Fantasia-vlaggen bovengehaald. We zijn er ongeloofelijk fier op dat we de grafische kant van dit giga-leuke project hebben mogen uitwerken. Wil je net als ons horen, zien en ruiken hoe het Fantasia-avontuur verder gaat? Ga dan zeker al eens kijken op www.gigagrotemuisical.be voor een voorproefje, of bestel er ineens je tickets.

Let’s Crossmedia

of hoe uw reclamegeld beter besteden

 

De juiste mix vinden tussen de klassieke media en de nieuwe media in een communicatie-planning is er de laatste jaren niet eenvoudiger op geworden. De opkomst van verschillende nieuwe media vormen een uitdaging en maken de oefening niet evident.Thierry Van Zeebroeck, dagelijks bestuurder van de VAR, geeft in dit handige A5 boekje zijn visie weer op dit crossmedia-verhaal.


Een strakke vormgeving geïllustreerd met een aantal beelden -in eenzelfde kleurschakering- laten alle aandacht aan de inhoud van het boek. Een wikkel met een quote maken er een ‘persoonlijke’ B2B campagne van die naar 5.000 mensen in de reclamewereld (adverteerders, reclamebureau’s, media agencies en reclameregies) is verzonden.

Brochure ‘Radio & internet: The power of the mix’

Radio & internet zijn twee ijzersterke media. En samen staan ze nog steviger in hun schoenen. De nieuwe brochure 'Radio & Internet' van Var en Pebblemedia belicht kort hoe en waarom Radio en Internet zo'n onklopbaar duo vormen. Deze nieuwe realisatie van Top Creation was een plezier om aan te werken doordat er een sterk verhaal aan de basis staat.

Zowel VAR als PebbleMedia hebben een aparte versie van de brochure die aansluit bij de eigen huisstijl qua opmaak, lettertype en kleurgebruik. De content is gelijk, maar in de Var brochure (radioregie) staat radio steeds op de eerste plaats en in de versie van PebbleMedia (internetregie) staat het internet op de eerste plaats. Door deze gezamelijk aanpak wordt de kost van de opmaak en de creatie een pak voordeliger en heeft men toch een brochure op maat.

Var brochure
PebbleMedia brochure
 

KMO Marketingcongres: congrescommunicatie die loont

Het KMO Marketingcongres van 9 oktober 2009 is, met zo’n 300 deelnemende ondernemers, een succesverhaal. Het congres is dit jaar aan z’n tweede editie toe.

Ik ben van bij het prille begin van dit project betrokken bij de communicatie, en ben best ook wel een beetje trots op het succes van het congres. Het is een ‘voorbeeldproject’ voor Top Creation.

Ik ontwierp voor de organisatie van het congres het logo, de huisstijl, de pull-ups, de notablokjes, het programmaboekje, de congestassen of goodybags, de gadgets, de lanyards. Klik hier voor bekijken van de volledige communicatie van het congres.
 

Kent u het verschil tussen een grafisch bureau, een marketingbureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van mijn positie (of positionering) ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening.

Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een marketingbureau, reclamebureau of grafisch bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van elkaar niet altijd duidelijk maakt.

Een antwoord op de volgende vraag kan u al een eind op weg helpen: “Zoekt u een architect, een coördinator of een aannemer voor uw nieuwe project of campagne?”. Binnen de brede marketingdienstverlening kunnen we perfect dezelfde redenering als in de bouwsector doortrekken.

Het grafisch bureau (zoals Top Creation) levert grafisch ontwerp van hoge kwaliteit, voor kleine of grote projecten. U vindt er vooral grafische ontwerpers. Hun advies is zeer gespecialiseerd op vlak van materiaalkeuze, kleuren, logo, huisstijl, gebruik van beelden ... Omdat grafisch ontwerp zeer breed kan gaan, van een naamkaartje over een bedrijfsbrochure tot de lay-out van websites, zal een grafisch bureau u -vanuit haar ervaring- ook heel wat advies kunnen geven. U krijgt dit advies als toegevoegde waarde, u betaalt er niet speciaal voor. Goede grafische bureaus gebruiken advies vaak als onderscheidend voordeel tegenover concurrenten (ze doen meer dan alleen louter uitvoeren). Een grafisch bureau is een uitstekende keuze als uw behoefte zeer gericht is (bv. ik wil een folder of een nieuw logo laten maken).

Het marketingbureau is uw architect. Het geeft strategisch advies en tekent mee het plan voor de toekomst uit. Het marketingbureau specialiseert zich in het verlenen van marketingadvies en beperkt zich hierbij niet alleen tot reclame, maar bestrijkt een speelveld dat reikt over marketingstrategie, digitale media, netwerking, klantenservice én reclame. Het commercialiseert haar advies ook. U betaalt dus voor adviesverlening, het schrijven van een marketingplan of het uitvoeren van een marketingaudit. U vindt er geen art directors, account managers of grafische ontwerpers. Maar, zoals ook architecten een volledig bouwproject kunnen coördineren en afleveren, kan het marketingbureau uw communicatiecampagne sturen en vorm geven. Het doet dan beroep op gespecialiseerde bedrijven voor de uitvoering, maar volgt deze uitvoering nauwgezet op. Als klant of bouwheer hebt u dan één aanspreekpunt.

Het reclamebureau specialiseert zich in het vertalen van uw verhaal in een reclamecampagne. Het brengt dit verhaal in media via advertenties, affichage en reclamespots op radio of TV. In reclamebureaus vindt u de echte ‘creatieven’, art directors genaamd, die een product- of bedrijfsverhaal of een bijzondere creatieve manier kunnen verpakken. Reclamebureaus zijn specialisten in ... reclame, en besteden helaas weinig of geen aandacht aan andere pijlers binnen de marketingmix. Op vlak van bv. online marketing is het vaak slecht gesteld bij de reclamebureaus. Vanuit hun historiek zijn ze gewoon om een verhaal op een creatieve manier uit te schreeuwen via media, en beheersen ze de moderne conversatiemarketing nauwelijks. Omdat reclame veel budget vergt, werken reclamebureaus meestal voor grotere bedrijven.

Naast de echte nichespelers (zoals webbouwers of copywriters) zijn het vooral de grafische bureaus en de marketingbureaus die in de toekomst het best zullen inspelen op de marketingbehoeften van ondernemers. Moet u binnen uw project vooral aandacht besteden aan het maken van de juiste strategische keuzes en ligt bij de uitvoering de klemtoon op project management, ga dan te rade bij een marketingbureau. Zoekt u een uitvoerende specialist voor een concrete opdracht die u ook kan adviseren, dan ben u bij een grafisch bureau als Top Creation aan het juiste adres.
 

Pagina 1 van 2 pagina's  1 2 >